<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d12472067\x26blogName\x3dF+R+%C3%85+G+A+F+A+R+B+R+O+R+N\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://fragafarbrorn.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://fragafarbrorn.blogspot.com/\x26vt\x3d-1931585558718360899', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Hej och välkommen till "Fråga Farbrorn". Här kan du ställa frågor om allt mellan himmel och jord! Det kommer företrädesvis att handla om sex förstås.

Posta din fråga genom att klicka här eller maila den till fragafarbrorn@gmail.com nu!

12 januari, 2006

Högre studier

Hej
Jag är doktorand och har doktorandtjänst. Nu vill min chef att jag tar tjänstledigt och istället får lön genom stipendium fram till jag disputerar (i september). Stipendiumet är lika stort som min nettolön.

Naturligtvis är detta inget de kan tvinga mig att göra, och helt förkastligt, men de kommer att komma med förtäckta hot för att få mig att gå med på det.

Vad jag behöver hjälp med är motargument (annat än "Är du helt bäng i kolan, gubbjävel!") eller någon form av ekonomisk kompensation så att jag iaf inte går back på det hela.

Det jag tänkt på hittills är:
- Pensionen (premiepensionen är ju 2,5% av bruttolönen, så det är lätt att ränka ut. Inkomstpensionen blir det knepigare med, eftersom man då inte räknar pengar, utan "pensionsrätter". Det är nog här det största inkomstbortfallet ligger om jag själv ska spara pengarna. Jag kommer då i praktiken att få en lönesänkning.)
- Försäkring (eftersom jag inte är anställd så kommer jag att stå oförsäkrad, detta är dock lätt för dem att fixa, så det är inte ett så bra argument för att inte gå på stipendium, bara något som jag bör tänka på)
- Avgiften till A-kassan (jag kommer att behöva betala till a-kassan, men får inte tillgodoräkna mig tiden, eftersom jag inte har någon anställning)
- Semestertillägg

Är det något uppenbart som jag inte tänkt på? Förslag på hur jag ska lägga upp det hela. Samtalet kommer att inledas med "Roligt att du fått det här stipendiumet", typ.

Mvh
Kolingen

Hej Klubben!

1. Du bör inleda med att göra honom osäker. Agera irrationellt. Andas frenetiskt genom näsborrarna. Försök göra stora kast i diskussionen, ta den till nivåer du vet att din överordnade inte känner sig bekväm med. Diskutera hans privatliv, sexuella preferenser osv. Berätta någonting svart och hemligt om dig själv.

2. Vänd på allt han föreslår. Säger han tex "hur skulle det funka om du tar ledigt och lever på stipendiet.." så genmäler du "tja, vad skulle du välja - att din fru har samlag med en kollega, eller att en fattig - för dig okänd - pojke i afrika dör?"

3. Ställ dig frågan: Vad är det här värt för mig? Väg fördelar och nackdelar mot varandra. Vad har du att förlora. Kanske det är dags att ge honom den där välförtjänta uppercutten nu? Eller är det månne nu du ska dra ner byxorna och bjuda ut dig för honom?

Lycka till!

Farbrorn